Medewerkers duurzaam inzetbaar houden:

Een medewerker die al langer in dienst is heeft vaak veel kennis van de organisatie, de klanten en de markt en kan daardoor zeer waardevol zijn voor de organisatie. Echter er is ook een valkuil; minder motivatie en betrokkenheid.

Medewerkers duurzaam inzetbaar houden is dan ook een uitdaging voor veel ondernemers. Dat kun je doen door duidelijk te maken wat je van je medewerkers verwacht, door ze te waarderen, door naar ze te luisteren en hen te ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Het is belangrijk om voortdurend nieuwe kennis en vaardigheden op te doen. Maar er zijn ook medewerkers die lastig in beweging te krijgen zijn. Doordat ze gedemotiveerd zijn geraakt en passief zijn geworden door bijvoorbeeld reorganisaties. Of dat ze ‘heerlijk’ in hun comfortzone zitten.

Hoe krijg je medewerkers zo ver dat ze zich continu willen blijven ontwikkelen?

  • Als het mogelijk is voer job rotatie in, zodat medewerkers op een andere manier dingen doen of van een andere kant bekijken.
  • Biedt oudere medewerkers ontwikkelingsmogelijkheden aan, zodat ze lang inzetbaar blijven.
  • Doe aan persoonlijke ontwikkeling middels trainingen voor o.a. presenteren of time management.
  • Beloon goed gedrag. Medewerkers die stappen zetten om zichzelf te ontwikkelen kun je belonen om ze zo meer verantwoordelijk te laten zijn voor hun eigen duurzame inzetbaarheid.

Zijn alle medewerkers nog steeds betrokken en bevlogen? Luister naar je medewerkers, maak nieuwe ideeën en zorg dat je wendbaar bent en innovatief. Als je weet wat er speelt op de werkvloer kun je actie ondernemen. Talentvolle medewerkers kunnen namelijk vertrekken als ze wel bevlogen zijn maar niet betrokken.

Comments are closed.