Als ondernemer weet u hoe waardevol medewerkers zijn voor het succes van uw bedrijf. Maar weet u ook dat u verplicht bent om een arbobeleid te hebben? En dat een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) hiervoor de basis is?

Met een RI&E brengt u de arbeidsrisico’s voor uw medewerkers in kaart. Denk bijvoorbeeld aan belasting door tillen, werken met gevaarlijke stoffen of hard geluid en trillingen. Maar ook aan minder zichtbare risico’s, zoals langdurig zitten, beeldschermwerk of hoge werkdruk. Soms duiken er ongemerkt nieuwe risico’s op, bijvoorbeeld door het coronavirus. Niet alleen door besmetting en ziekte, maar ook door thuiswerken, onzekerheid en stress.

Uiteindelijk wilt u deze risico’s ook voorkomen. Daarom maakt u met een RI&E ook een Plan van Aanpak. Dit plan bevat concrete maatregelen om de in kaart gebrachte risico’s te beheersen en op te lossen. Door dit plan steeds bij te stellen aan veranderingen of gebeurtenissen, groeit de RI&E mee met uw bedrijf en blijven uw medewerkers veilig, gezond en met plezier aan het werk.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een vernieuwde website met informatie over de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) gelanceerd. De website routenaar.rie.nl helpt u als ondernemer met het vinden van de juiste route naar een RI&E. Daarnaast bevat de website een instrument om mkb-ondernemers te helpen bij het vaststellen van arbeidsrisico’s en het nemen van maatregelen.

Als adviseur snappen wij dat u liever bezig bent met ondernemen. Wij helpen u dan ook graag bij het in kaart brengen en managen van de risico’s die u loopt. Neem daarom gerust contact met ons op eens om te bespreken wat wij als advieskantoor voor u kunnen betekenen.

Cookie instellingen
Sander Toussaint Zorg & Inkomen Adviseur is volgens de wet verplicht om u te informeren over cookies. Wij vragen uw toestemming voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie over het verwerken van persoonsgegevens, kunt lezen in onze privacyverklaring en cookieverklaring.

Cookies worden gebruikt voor de volgende toepassingen:
– Het optimaliseren van de gebruikerservaring van de website.
– Het analyseren van statistieken van surfgedrag op de website, zoals Google Analytics.
– De integratie met sociale media, zoals Facebook en Twitter.